tisdag 10 december 2013

Prova du med! Avstå från att tycka och tänka när du läser vår bok.

Det blev så mycket större än jag kunde ana. Tur att jag inte visste i förväg. Jag hade aldrig trott att jag hade den kapacitet som detta år med Värdefulla Röster krävt. Jag hade inte så höga tankar om mig själv när det startade. Året har pressat det tanketaket uppåt. Visat för mig hur lite vi människor vet om oss själva. Hur vi klarar så mycket mer än vi tror när vi måste. När vi inte har något annat val.

Slå dig ner en stund med en kopp choklad och lyssna.
Fotograf: Louise Weibull

Det började med att jag ville ta hit konceptet till Sverige. Min egen erfarenhet av att ha deltagit i en bokcirkel var så otroligt positiv att jag ville föra det vidare. Ge fler kvinnor samma möjlighet som hade givits mig.

Det visade sig att det inte bara var att driva projektet, dvs finnas för kvinnorna i den form som dessa projekt hålls. Det var inte bara en bok som skulle sammanställas. Det krävde inte bara ledarskap, tro på systerskap och samarbete, mod och uthållighet. Det krävde av mig att även när hela kroppen skrek "jag vill inte, jag kan inte", så fick jag svara mig själv med "jag hör dig, men jag måste tyvärr tro att du har helt fel".

Imorgon firar vi ett oförglömligt år. Jag har sett min egen tillväxt som skett tillsammans med kvinnorna. Jag har fått uppleva deras. Inget är längre sig likt. Ingen av oss är densamma som vi var när vi sa ja till Värdefulla Röster. Vi har förändrats. Genom det förändrar vi nu världen omkring oss.

Imorgon lämnar hon vår trygga famn. Boken vi som kärleksfullt fyllt med oss själv. Våra autentiska historier. Rösten i våra hjärtan. Berättelser som i vissa fall för första gången yppas högt. Det kräver mod. Dessa kvinnor är modiga. Deras röster är värdefulla.

En del kommer att älska denna bok lika mycket som vi själv gör. Andra kommer att rycka på axlarna och inte tycka att hon är speciell. En del kanske till och med tycker hon är dålig. Människor gör så. Tycker och tänker en massa. Om sig själv och andra. Det finns ett annat sätt. Bortom tyckande och tänkande finns vägen som förändrar allt och alla. Lyssnadet.

Prova du med!
Avstå från att tycka och tänka när du läser vår bok. För den handlar inte om dig. Avstå från att ha en massa åsikter om dess form, färg och innehåll. Inse att du kan välja att lyssna till de berättelser som denna rymmer. Verkliga historier ut vanliga människors liv. Inte sminkade versioner som du vanligtvis möter i media. Detta är riktiga människors röster. Sådana du möter varje dag på bussen, i affären och på jobbet. Det är dina grannar. Men du vet bara inte om det. För ingen berättar om sina innersta tankar och känslor för den som inte lyssnar. Vi öppnar inte vårt inre för dem som lyssnar bara för att kunna ha en massa åsikter. Vi delar med oss till dem som ser ett värde i att höra just mina ord, för ingen kan berätta min historia. Och bara du kan dela din.

Beställ ditt exemplar av Värdefulla Röster på vår hemsida:
http://www.healmyvoicesweden.com/