torsdag 12 december 2013

Min morfar gör entre i HMVS boklansering

Idag skriver Charlotte Rudenstam så fint om gårdagens festliga boklansering på sin blogg
http://lustochliv.blogspot.se/2013/12/igar-firade-vi-vardefulla-roster.html.

Jag fick vara med om något stort igår. Allas vår examen. Kvinnornas examen var att visa upp sitt medförfattarskap av Värdefulla Röster, sitt inre förankrade unika ledarskap och det kärleksfulla systerskapet möjligheter. De gjorde detta på ett strålande och magnifikt sätt. De visade det i hur vackert salen var smyckad med levande ljus, blommor och godsaker för gommen. De lyfte fram det i sångerna vi sjöng, modet de uppvisade när de stolt och med högt huvud delade sina ord från hjärtat för en publik på drygt 130 personer. De fick oss att skratta och gråta. Jag är full av beundran för kvinnors inneboende kraft att omsätta kärleksfulla tankar i handling.

Foto: Viveka Eriksson på Damjournalen
Min examen var det ledarskap jag kraftfullt rest mig i tillsammans med dessa otroliga kvinnor. Jag fick äran att känna den stolthet som kommer ur att ha varit en betydande del i någon annans liv och ledarskap. Det finns inget större än att veta att jag som enskild individ kan vara med och förändra en annan människas liv. Att stå där på scen och hyllas så stort som jag blev av dessa mina kärlekssystrar önskar jag att alla människor någon gång får uppleva. Var och en utav oss människor äger den kapaciteten. Jag tror det naturligt blir möjligt när vi följer vår längtan och förverkligar våra innersta drömmar. Heal My Voice Sweden är mitt drömprojekt. Jag lever den drömmen nu. Men viktigast av allt, jag delar den med dessa älskade kvinnor.

Deras framgångar värmer mig. Deras framsteg gör mig lycklig. När de får vingar och flyger ut med sina budskap i världen då är jag där med dem och känner friheten i vingarna som bär. De möjligheterna ges mig för att jag i mitt ledarskap aldrig ställt mig utanför, utan alltid varit med som mig själv i cirkeln där vi möts.

Foto: Alexander Rudenstam

Igår satt mina tre barn i publiken. De är mina tre stora gåvor till världen. Heal My Voice Sweden är min fjärde skapelse jag ser som en stor gåva till världen. Den har sitt eget liv. Hon rymmer allt det som en människa rymmer. En betydande skapelse med stort hjärta och en värdefull frigjord röst. Min gåva till mina barn är att jag stod på scen och visade dem ett föräldraskap som berättar att det är möjligt att uppfylla drömmar, det är möjligt att vara med och förändra världen, kärleken är störst och den har plats för många.

Jag ber gästerna som har Instagram att hashtagga foton de tar under kvällen med #healmyvoicesweden. Jag hittar min äldsta dotters ord där när jag sedan kommer hem. Ett finare examensbetyg kan jag inte få. För jag bryr mig inte längre så mycket om vad andra tycker om mig, men vad mina barn tycker spelar stor roll.




Jag har ännu inte öppnat de fina presenter jag fick. Vill njuta lite längre. Jag luktar på blommorna. Ser den vackra ängel jag fick. Tänker på denna magiska stund jag fick dela med dem alla på scen.

I publiken satt min mamma som nu är 82 år. Hon sa först lite vemodigt att det kändes som om jag nu tillhörde kvinnorna på scen. Vi pratade lite senare på kvällen om detta. Jag förklarade att en mamma och en pappa alltid har en roll som ingen kan ersätta. Men att min resa med HMVS där jag läkt de sår som min pappas alkoholism medförde, förändrat relationen till mina biologiska syskon för alltid, nu när jag sagt adjö till hans destruktiva inflytande på mig och mitt liv. Jag förklarade för henne att jag fått av honom gåvan att se bortom det som ytan visar upp och hur jag tidigt som barn lärde mig att söka förståelse för människors handlingar. Genom det har jag lärt mig förlåta och försonas. Jag bär ingen bitterhet mot min pappa alls. Jag känner kärlek när jag tänker på honom.

Hon berättade hemma att hon tydligt såg var jag fått min naturliga ledarskap ifrån. Hennes pappa var sådan. Min morfar Nils, som jag aldrig fick träffa. Han hade talets gåva. Hon hade inte sett det förut. Det gladde mig så innerligt, för just honom känner jag att jag vill lära känna bättre. Jag förklarade att det var det friska jag fått i arv av henne. Hennes läslust och hennes förmåga att skriva. Ett barndomshem där böcker alltid fanns och att jag alltid såg henne läsa. Jag sa att jag fått hennes pappas talang och hennes pappas tro på Gud. Jag förklarade att jag behövde både det destruktiva från pappa och det friska från henne för att kunna driva HMVS. Hon behövde höra det. Jag behövde säga det. Att allt för mycket fokus har varit på det sjuka pappa bringade in och hon har stått alltför lite i centrum i vår familj, trots att hon är det ljusa friska.

Heal My Voice Sweden betyder Läk Min Röst Sverige. Läkningen fortsätter. I våra hem.

Jag hoppas att den gör detsamma för dig som läser vår bok!
http://www.healmyvoicesweden.com/


Nästa vecka börjar böckerna skickas ut. Snabba dig så du får ditt ex innan jul.